Hora Migdia I5

Experimentació

Realitzar petits experiments que fomentin la curiositat i l’interès per conèixer el món de la ciència.

Espais

Classe o pati en funció de l’activitat.

Metodologia

Entrem a classe, es passa llista, es permet anar al WC a qui ho necessiti. Es fan exercicis per aconseguir l’atenció dels nens, i expliquem l’experiment que es farà. Al llarg de l’activitat es fomenta l’observació, el sentit crític i l’obtenció de conclusions raonades. Tanquem l’activitat amb una valoració conjunta del que s’ha après. Seguit rentem mans i posem pitets abans d’anar al menjador.

Objectius

  • Fomentar l’observació i l’interès pels experiments científics. Fomentar
  • Fomentar el raonament i l’obtenció de conclusions.
  • Aprendre a observar i valorar les coses que ens envolten.
  • Respectar el material que utilitzem
  • Treballar en grup en funció de l’experiment.

Activitats

Obtenció d’empremtes dactilars: fomentar l’observació i la identificació de fets únics de l’individu.

Treballem els sentits

  • Manipular textures amb els ulls tapats
  • Cotons d’olors
  • Jocs dels sorolls
  • Joc dels gustos

Globus Gasosos: inflar globus amb diferents gasos i observar el seu comportament.

El coet de palla: dissenyar un projectil propulsat pel teu alè.

Electricitat estàtica: comprendre com es pot generar electricitat estàtica pel fregament d’elements com ara globus i pintes.

Peix nedador: comprovar com els materials es comporten de formes diferents al ajuntar-se amb altres materials. Fem servir un peix pla de cartó a sobre d’aigua, i afegim una mica de sabó al darrere de la seva cua.

 

El món del teatre

Espais

Pati i sala de psicomotricitat

Metodologia

Entrem a la classe, recollim als nens i ens traslladem a la sala de psicomotricitat o al pati per realitzar l’activitat. Tornem a la classe a les 13 h per rentar mans, fer necessitats i posar pitets. Seguit anem al menjador.

Objectius

  • Adquirir coneixements teòrics i pràctics en relació amb el teatre.
  • Desenvolupar capacitats d’interpretació i imaginació.
  • Aprendre a representar petits papers, escenificar i realitzar petits muntatges teatrals.
  • Potenciar habilitats socials i afectives.
  • Afavorir la capacitat d’improvisació, vèncer la por escènica i perdre la timidesa.

Activitats

Jocs d’escalfament

Aquests jocs tenen com a objectiu crear un ambient distès que permeti als nens desconnectar-se per poder treballar l’aquí-ara.

Joc d’inflar el globus: Els nens es col·loquen en rotllana i fem veure que tenim un globus a les mans que de sobte es desinfla. Ho acompanyem amb les mans quan es fa gran i després amb tot el cos quan es desinfla. L’objectiu de l’activitat és el desbloqueig respiratori

Joc Tensió Distensió: Caminem en tensió fins que a una palmada de la monitora ens afluixem. L’objectiu és percebre el to muscular.

Joc Expressar sentiments: Caminant en cercle els nens van dient una paraula que expressi el seu estat d’ànim (trist, vergonyós, mandrós). L’objectiu és prendre consciència del nostre estat d’ànim i poder expressar-ho.

Joc Caixa de sorpreses: Els nens seuen a terra en cercle amb els ulls tapats. Amb un so determinant realitzen diferents moviments d’acord al so o l’instrument que toquen.

D’altres com ara L’ombra (joc d’imitació), Les vocals (treballar la respiració) o El mirall (en parelles imiten al company en tots els seus moviments.

Jocs d’interacció

L’objectiu d’aquests jocs es afavorir el coneixement grupal i estimular la cohesió.

Joc de la pilota: Els nens es col·loquen en cercle i es passen la pilota dient el seu nom. Es poden fer variacions dient coses que els agraden o que pel contrari els desagraden. L’objectiu és estimular l’aprenentatge dels noms d’una manera dinàmica.

Joc del periodista: Els nens fan de periodistes i han de fer preguntes a diferents companys el nom, l’esport que li agrada, que fa els caps de setmana…. Ho farem en parelles i després ho posarem en comú. L’objectiu d’aquest joc és afavorir l’ambient distès.

Joc del futbol imaginari: Fem dos equips i ens passarem una pilota imaginaria. Hem de treballar l’atenció per saber qui te la pilota.

Joc de la salutació: Els nens caminen per l’espai lliurement i han de fer salutacions de manera no tradicional, amb sorolls o gestos. L’objectiu d’aquest joc és fomentar el contacte amb el grup.

Joc de la Màquina: Un nen farà de màquina i comença fent un moviment i un soroll. Tots els nens s’aniran afegint fent diferents sorolls i moviments fins que tots acabem sent una gran màquina.

D’altres jocs seran: joc de l’adhesiu (ens dibuixen amb trets molt personals), joc de noms acumulatius (en rotllana els nens diran el seu nom i el següent dirà el seu i l’anterior anant acumulant noms) el fotògraf (un nen/a serà fotògraf i la resta haurà de posar diferent postura amb cada foto)

Jocs de dramatització

És interessant realitzar aquests jocs quan consolidem els anteriors. El nen es veu més capaç de realitzar dramatitzacions quant té confiança amb el grup i amb la monitora. Són activitats més lliures i creatives deixant fluir la imaginació.

Venda de coses absurdes: En aquest joc el nen/a ha d’intentar vendre coses absurdes com ara una cullera per pingüins, una pinta per calbs….

Museu d’autòmats: es divideix en dos grups i un d’ells marxarà fora. Els que queden deuen representar el rol d’un ofici i quan entri l’altre grup ho representarà perquè els altres ho endevinin.

Representem històries amb els peus: Els nens hauran de representar un incident o situació amb els peus.

Metamorfosi: En aquesta activitat col·labora tot el grup. Posem música suau i treballem la metamorfosi de la papallona d’ençà que és ou fins a la transformació a papallona.

Bagul de disfresses: els nens/es es col·loquen en cercle i posem el bagul de disfresses al mig i els nens/es escolliran el que més els agradi. Jugaran lliurement i al cap d’uns minuts intentarem que interactuïn amb els personatges realitzant petites històries.

Contes de paper: Repartirem papers de diari i hauran de confeccionar una disfressa que utilitzarem per muntar petites històries.

Inventem històries: Amb diferents objectes que repartirem els nens per parelles hauran d’inventar una història (ex: una poma I una escombra)

Contes compartits: En rotllana un nen comença una història i la resta anirà afegint nous personatges i situacions.

El bosc: A partir del tema el bosc en una determinada estació els nens/es escolliran un personatge( fullet, el vent, la pluja, el caragol, el bolet….). Entre tots construïm una història parlant de què passa al bosc en diferents èpoques de l’any.

Rialles: fem dos grups asseguts en dues fileres mirant la parella. Un dels grups es posarà seriós i l’altre intentarà fer riure al Company amb gestos i carotes.

Jocs de relaxació

Dolces carícies: En parelles i estirats a terra cada nen farà un massatge als companys. Música dolça de fons.

Escuma, escuma!: Amb parelles i estirats a terra el company li fa un massatge al cap com si estigués ple d’escuma i l’haguéssim de rentar suaument sense estrènyer.

Las Claus de la reina: Es fa una rotllana i expliquem que ens convertirem en soldats de la reina i no hem de permetre que ningú agafi les claus de l’habitació de la reina. Per això un nen es posa al mig de la rotllana amb els ulls tapats i les claus a l’esquena. A l’ordre de la monitora un nen anirà a agafar les claus sense fer soroll. Si el soldat sent soroll de claus ho fa notar i el nen queda eliminat. Si pel contrari les agafa, haurà guanyat i hem de canviar de soldat (nen/a)

El Cor: Ens estirem a terra , i posem la mà al pit amb la intenció que sentin el so del cor

La tempesta: Ens imaginem una tempesta de trons llamps i vent ton els nens volten per l’aula fins que a les ordres de la monitora la tempesta va passant i tot es transforma en calma. Finalitzem aquesta activitat a terra, en calma fent respiracions.

La ploma: estirats a terra el nen haurà de mantenir una ploma a l’aire.

Anglès musical

Introducció

L’activitat complementària té l’objectiu principal de millorar i reforçar l’aprenentatge de la llengua anglesa mitjançant la música i els jocs dirigits. Lògicament, l’activitat estarà adaptada al curs on es realitzi, quant al llenguatge i al tipus de cançons. Tanmateix, l’anglès serà la llengua principal emprada pel tècnic i els alumnes.

Espais

Els espais que s’empraran en l’anglès musical, serà la mateixa aula de la classe i l’aula de música. A més a més, si cal realitzar un joc o activitat moguda s’emprarà el pati de l’escola o la plaça de la pau. L’espai serà sempre variable, variarà depenent del clima de la classe o l’objectiu a complir.

Material

El material utilitzat per la complementària serà basat en la música, per exemple: guitarra, ordinador i pantalla digital, contes musicals, etc.

Persones que faran la tasca

Principalment les classes seran dirigides pel tècnic, tot i que més endavant podria incloure sessions amb contacontes externs a l’escola que s’adaptarien al nivell del curs.

Què fem?

Durant les sessions d’anglès musical tenim l’objectiu bàsic de què l’alumne pugui gaudir de la llengua anglesa de forma lúdica tot emprant recursos com la guitarra o les cançons, així com dinàmiques basades en la llengua estrangera. Tot estarà plantejat des d’un punt de vista en què l’alumne/a pugui expressar-se lliurement i ser el protagonista de les sessions plantejades.

Objectius

  • Motivar l’alumnat perquè vulgui aprendre la llengua anglesa.
  • Oferir espais i estructures per treballar els hàbits quotidians.
  • Assolir produccions orals bàsiques en anglès.
  • Gaudir de la música en anglès.

Activitats

Les activitats estaran dirigides en llengua anglesa, a continuació alguns exemples d’activitats realitzades durant el primer trimestre.

Cantar i ballar: Three little monkeys, My big fat pony, In the jungle.
Explicar conte: Hungry caterpillar, The wolf and the lamb.
Jocs i activitats: Rock, paper and scissors, Password.

 

Titelles

Promoure l’aprenentatge d’habilitats i coneixements a partir de situacions d’interacció social mostrades a les representacions de titelles.

Espais

Aula de psicomotricitat o audiovisual

Metodologia

Entrem a classe, es passa llista, es permet anar al WC a qui ho necessiti, fem filera i anem en ordre a l’aula de l’activitat. Fem petits exercicis de relaxació i plantegem l’activitat. Farem servir diferents tècniques de representació i tipus de titelles. Tanquem l’activitat amb una valoració conjunta. Seguit tornem a classe per rentar les mans i posar pitets abans d’anar al menjador.

Objectius

  • Estimular i expandir la imaginació.
  • Desenvolupar l’expressió oral espontània.
  • Incrementar l’autoconfiança i la satisfacció personal.
  • Alliberar-se de pors, agressivitats i frustracions de maneres acceptables.
  • Desenvolupar habilitats d’interacció social.
  • Millorar les habilitats de psicomotricitat fina.

Activitats

  • Representar un conte: escollir entre diferents contes tradicionals, aprendre el guió i la coordinació amb els companys.
  • Inventar un cou conte: on es treballarà algun sentiment concret.
  • Construcció de titelles: depenent de cada situació i necessitat, titelles de pal, de dit, etc.
  • Treballar en grup: per repartir-se els rols i personatges.

Jocs moguts al pati

Utilització del joc per fomentar la participació i la interacció dels nens a les activitats, atenent les necessitats i les característiques del grup.

Espais

Pati, classe o gimnàs en cas de pluja

Metodologia

Entrem a classe, es passa llista, es permet anar al WC a qui ho necessiti, i fem una petita introducció dels jocs que es faran. Sortim al pati ordenadament i s’inicia l’activitat amb una nova explicació del joc en concret. La durada de cada joc es controlarà en funció de la dinàmica del grup, la seva participació i atenció. Tanquem l’activitat amb una valoració conjunta dels jocs, comportaments, gustos, etc. Seguit tornem a classe per rentar les mans i posar pitets abans d’anar al menjador.

Objectius

  • Gaudir del plaer de jugar.
  • Afavorir la participació.
  • Fomentar la relació amb els companys.
  • Conèixer i millorar les capacitats motrius.
  • Estimular l’atenció i comprensió de les normes del joc.
  • Aprendre a canalitzar les emocions.

Activitats

Arrencar cebes: afavorir la força als braços i el joc de cintura.

Fet i amagar: afavorir l’aspecte motor de tot el cos i la imaginació.

La puput: afavorir l’aspecte motor de tot el cos i també, en el cas de qui fa de gallina, la psicomotricitat fina.

El mocador: desenvolupar la rapidesa i reflexos dels participants.

Les gerres: persecució.

La fotografia: atenció i la vista.

Danses i cançons

Espais

Pati

Metodologia

Recollim el grup i ens desplacem al pati on realitzarem l’activitat. A les 13:00 h entrem l’aula on els nens/es fan les seves necessitats, renten mans, posem pitets i marxem al menjador.

Objectius

  • Conèixer la diversitat i riquesa de les nostres danses populars
  • Desenvolupar el sentit del ritme i la memòria corporal i espacial.
  • Aprendre a ballar i adquirir un repertori de danses populars.
  • Treballar les possibilitats i recursos expressius del mateix cos a través del moviment.

Activitats

El ballet del rolletó. Ballem en rotllana. Primer quiets treballant la punteta i el taló i a la segona estrofa ballem en cercle.

Olles de vi blanc. Ballem en rotllana i quan acaba la cançó la monitora dirà el nom d’un nen i aquest es col·locarà d’esquenes vers a fora de la rotllana. Així ho anirem fent fins que tots quedin d’esquenes.

La coqueta amb sucre: Fem un cercle i escollim un nen que queda al mig. Quan comença la cançó els nens ballaran en direcció a les agulles del rellotge i el nen del mig ballarà lliurement fins que la cançó diu” qui la ballarà” llavors en nen escollirà qui sortirà al mig.

Les oques van descalces. Fem rotllana i preparem a les nenes que s’agafin la bata i posin els peus com un ànec. En la primera estrofa sortiran en direcció al mig de la rotllana i tornaran d’esquena al seu lloc. A la segona estrofa ho faran els nens.

El ball de la Maniera: Farem una rotllana i mentre cantem la cançó treballem: davant, darrere, estirem i arronsem.

Volta cap aquí volta cap allà: Rotllen en sentit contra horari (esquerra) dues pulsacions i s’aturen per fer quatre picaments de mans. La segona frase el mateix però en sentit contrari. Després farem el mateix que el primer però les dues pulsacions ho farem fent un gir sobre un mateix. Podem anar canviant i picar els genolls, el cap, el cul…

La sardana de l’avellana: Fem rotllana i girem en sentit a les agulles del rellotge. Quan arriba la frase” pica de peus “farem picar amb els peus a terra. Així anem treballant diferents parts del cos( pica els peus, pica les mans…)

El Ruquet valent: Fem rotllana i anirà rollant i cantant la cançó mentre un nen queda al mig fent equilibri amb un objecte al cap (un petit coixí) fins que acabi la cançó. Es tracta de treballar l’equilibri i procurar que l’objecte no caigui.

Un roser de roses blanques: Fem rotllana i escollim un nen que queda al mig escenificant la cançó mentre la resta gira en direcció a les agulles del rellotge. Quan aquesta acaba farem sortir un altre nen al mig i la cançó torna a començar.

Al carrer més alt: Es canta fent ball rodó. Fem dos rotllanes una dins de l’altre i a cada estrofa les rotllanes canvien de direcció.
Continuem treballant els balls del curs anterior com ara: Bugui- Bugui, El gegant del pi, EN Joan petit…

Cançons

El ballet del rolletó

El ballet del rolletó
De puntetes de puntetes
El ballet del rolletó
De puntetes i de taló
El ballet jo ballaré de puntetes
De puntetes de puntetes
El ballet jo el ballaré
per què el se ballar molt bé

Olles de vi blanc

Olles olles de vi blanc
Totes són plenes de fang
De fang i de maduixa
Gira la cuixa
Qui la girarà

La coqueta amb sucre

Qui la ballarà la coqueta amb sucre
Qui la ballarà eixerit serà
Balli-la vostè senyoreta…..
Balli-la vostè que la balla bé
Jo la’n vull ballar la coqueta amb sucre
Jo la’n vull ballar que la’n se ballar

Les oques van descalces

Les oques van descalces, descalces, descalces
Les oques van descalces i els ànecs també i els ànecs també
Posem-hi les sabates, sabates, sabates
Posem-hi les sabates i els mitjons també i els mitjons també

El ball de la maniera

És el ball de la maniera
Per davant i per darrere
És el ball de la maniera
Per darrere i per davant
Estira, estira la cama
Arrufa arrufa arrufa el peu
Estira estira estira la cama
Arrufa arrufa arrufa el peu

Volta cap aquí volta cap allà

Volta cap aquí
Pica pica pica pica
Volta cap allà
Pica pica amb la mà

La sardana de l’avellana

La sardana de l’avellana
Pica de peus i balla de gana
La sardana de Ripoll
Mata a la puça i deixa el poll
(pica de peus i plora de gana
Mata la lloca i deixa el poll)

El Ruquet valent

El ruquet valent
Porta càrrega, porta càrrega
El ruquet valent
Porta càrrega i no se’n sent
Quan se’n sentirà
La cargueta, la cargueta
Quan se’n sentirà
La cargueta li caurà

Un roser de roses blanques

Un roser de roses blanques
T’he vingut a oferir
Tan amigues que erem abans
I ara hem hagut de renyir,
I ara hem hagut de renyir

Al carrer més alt

Al carrer més alt
Hi ha una finestreta
Passa un senyoret
I tira una pedreta
Torna a passar
L’hi torna a tirar
Passa un cavall blanc
Tot ple de corones,
Trenca confits
I a mi no m’en dona